שתף
שלח לחבר
אימייל
מהו דימוי עצמי נמוך? לראות רק את הצד החיובי ולהכחיש את הצד השלילי שבנו. ומהו דימוי עצמי גבוה? להכיר בשני החלקים ותמיד לבחור בצד החיובי.

כל אחד חושב שהוא טוב לב ורגיש ואכפתי ואחראי. ואז איפה הם כל חסרי הרגישות? כל האגואיסטים? כל המרמים? כל הפוגעים והכועסים והשתלטנים והאטומים? האם אנחנו סתם חיים בסרט לגבי עצמנו?

אז לא, אנחנו לא חיים בסרט. כולנו באמת רגישים ואכפתיים ואוהבים לתת, אבל כולנו גם חסרי רגישות וגם מסתירים וגם מרמים וגם פוגעים וגם כועסים וגם אטומים. לפעמים כך ולפעמים כך, כולנו לפעמים מדהימים ולפעמים איומים ונוראים.

איך להעלות את הדימוי העצמי שלנו

כולנו הגענו לעולם עם אותו פוטנציאל בדיוק של תכונות הנפש: בכולנו יש כעס, יש פחד, יש פגיעות, יש אטימות, יש אנוכיות.

אבל כל תכונה שהבאנו אתנו הגיעה יחד עם הניגוד שלה: הכעס הגיע יחד עם הסליחה, הפחד הגיע יחד עם האומץ, העלבון הגיע יחד עם ההתחשבות, האטימות הגיעה יחד עם הרגישות, האנוכיות הגיעה יחד עם הנתינה, וכך הלאה עוד ועוד של דבר וניגודו, של חושך עם אור ושל טוב עם רע. ולהוציא פסיכופטים ומופרעים, אף אחד מאתנו הוא לא תמיד כך או תמיד כך. כולנו לפעמים, כולנו בין לבין, כולנו פעם כך ופעם כך.

וכאן נכנס לסיפור הדימוי העצמי: עד כמה יש תיאום בין מה שאנחנו חושבים על עצמנו ובין מי שאנחנו באמת. כי מי שאנחנו באמת הם יצורים חצויים בין הצד החיובי והצד השלילי שלנו. ואם אנחנו רואים את שני החלקים האלה שלנו יש לנו דימוי עצמי אמיתי. ואז אנחנו יכולים לבחור בכל מצב בצד הרצוי לנו.

אבל מה אם אנחנו רואים רק את הצדדים החיוביים שלנו? מה אם התפיסה שלנו מכחישה את הצדדים השליליים שבנו? אז אנחנו חיים עם דימוי עצמי מזויף. ואז אנחנו כפויים להכחיש כל הזמן את הצדדים השליליים שלנו: אנחנו מכחישים שלפעמים אנחנו פוגעים, שלפעמים אנחנו לא נעימים, שלפעמים אנחנו לא מושכים, שלפעמים אנחנו לא אומרים אמת, שלפעמים אנחנו מעצבנים.

ואיך זה משפיע על חיינו? עם דימוי עצמי מזויף לא יכולה להיות לנו שלווה, כי דבר שאנחנו מנסים להכחיש עלול להתגלות ואנחנו כפויים לחיות תמיד בדריכות: לקפוץ כדי להכחיש כל הערה, לקפוץ כדי להכחיש כל האשמה, לקפוץ כדי להכחיש כל טעות.

אז מה הרעיון כאן, לחזק את הדימוי העצמי שלנו על ידי מחשבות שליליות על עצמנו? הרעיון הוא להכיר תמיד בצד השלילי שלנו, ואז לראות תמיד גם את הצד החיובי שלנו, ואז לבחור תמיד בצד החיובי.

כלומר, להכיר בעת ובעונה אחת גם ברגישות וגם באטימות שבנו ולבחור ברגישות, להכיר בעת ובעונה אחת גם בתוקפנות וגם בסלחנות שבנו ולבחור לסלוח, להכיר בעת ובעונה אחת גם בעוינות וגם באהבה שבנו ולבחור באהבה.

שיחות וידיאו אישית על איך להעלות את הדימוי העצמי

האם התוכן עניין אותך?

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

לצאת מתוך עצמך

במבט מהצד, איך לדעתך נראים הדברים שאתה עושה? הדברים שאתה אומר? הדברים שאתה חושב?

שיפור התקשורת

שלוש טעויות מונעות מאיתנו את שיפור התקשורת. בלבול בין עזרה ובין הקשבה, השוואה בין הסבל שלי לשלך, וממעיטים בחשיבות המצוקה.
ובכל זאת, מה עם עצה טובה? כדי שזאת תהיה עצה טובה היא צריכה להינתן בזמן הנכון, כדי שבצד השני יהיה מישהו שמוכן לקבל אותה. ואז הזמן מתאים לשאול: “אני יכול לעזור?” וזאת אמפתיה.

לחיות מתוך שמחה

את הצד השלילי של הדברים אנחנו רואים תמיד באופן אוטומטי, באופן מיידי, וזאת תמיד המחשבה הראשונה שלנו. את הצד החיובי אנחנו לא רואים באופן אוטומטי, ואנחנו צריכים להביא אותו אל תודעתנו מתוך התכוונות.

כל עוד אנחנו מפצלים את המציאות בין מצב טוב ובין מצב רע, והראייה המיידית והאוטומטית שלנו מראה לנו תמיד את מה שרע, מה הפלא שכל כך רבים בינינו ממוקמים גבוה או נמוך על ציר “הדכדוך”?

אז אם אנחנו רוצים לעבור מציר הדכדוך לציר השמחה, אנחנו חייבים לעשות את זה באופן מכוון, ולא לחכות שזה יקרה באופן אוטומטי.

מהו דימוי עצמי נמוך? לראות רק את הצד החיובי ולהכחיש את הצד השלילי שבנו. ומהו דימוי עצמי גבוה? להכיר בשני החלקים ותמיד לבחור בצד החיובי.

כל אחד חושב שהוא טוב לב ורגיש ואכפתי ואחראי. ואז איפה הם כל חסרי הרגישות? כל האגואיסטים? כל המרמים? כל הפוגעים והכועסים והשתלטנים והאטומים? האם אנחנו סתם חיים בסרט לגבי עצמנו?

אז לא, אנחנו לא חיים בסרט. כולנו באמת רגישים ואכפתיים ואוהבים לתת, אבל כולנו גם חסרי רגישות וגם מסתירים וגם מרמים וגם פוגעים וגם כועסים וגם אטומים. לפעמים כך ולפעמים כך, כולנו לפעמים מדהימים ולפעמים איומים ונוראים.

איך להעלות את הדימוי העצמי שלנו

כולנו הגענו לעולם עם אותו פוטנציאל בדיוק של תכונות הנפש: בכולנו יש כעס, יש פחד, יש פגיעות, יש אטימות, יש אנוכיות.

אבל כל תכונה שהבאנו אתנו הגיעה יחד עם הניגוד שלה: הכעס הגיע יחד עם הסליחה, הפחד הגיע יחד עם האומץ, העלבון הגיע יחד עם ההתחשבות, האטימות הגיעה יחד עם הרגישות, האנוכיות הגיעה יחד עם הנתינה, וכך הלאה עוד ועוד של דבר וניגודו, של חושך עם אור ושל טוב עם רע. ולהוציא פסיכופטים ומופרעים, אף אחד מאתנו הוא לא תמיד כך או תמיד כך. כולנו לפעמים, כולנו בין לבין, כולנו פעם כך ופעם כך.

וכאן נכנס לסיפור הדימוי העצמי: עד כמה יש תיאום בין מה שאנחנו חושבים על עצמנו ובין מי שאנחנו באמת. כי מי שאנחנו באמת הם יצורים חצויים בין הצד החיובי והצד השלילי שלנו. ואם אנחנו רואים את שני החלקים האלה שלנו יש לנו דימוי עצמי אמיתי. ואז אנחנו יכולים לבחור בכל מצב בצד הרצוי לנו.

אבל מה אם אנחנו רואים רק את הצדדים החיוביים שלנו? מה אם התפיסה שלנו מכחישה את הצדדים השליליים שבנו? אז אנחנו חיים עם דימוי עצמי מזויף. ואז אנחנו כפויים להכחיש כל הזמן את הצדדים השליליים שלנו: אנחנו מכחישים שלפעמים אנחנו פוגעים, שלפעמים אנחנו לא נעימים, שלפעמים אנחנו לא מושכים, שלפעמים אנחנו לא אומרים אמת, שלפעמים אנחנו מעצבנים.

ואיך זה משפיע על חיינו? עם דימוי עצמי מזויף לא יכולה להיות לנו שלווה, כי דבר שאנחנו מנסים להכחיש עלול להתגלות ואנחנו כפויים לחיות תמיד בדריכות: לקפוץ כדי להכחיש כל הערה, לקפוץ כדי להכחיש כל האשמה, לקפוץ כדי להכחיש כל טעות.

אז מה הרעיון כאן, לחזק את הדימוי העצמי שלנו על ידי מחשבות שליליות על עצמנו? הרעיון הוא להכיר תמיד בצד השלילי שלנו, ואז לראות תמיד גם את הצד החיובי שלנו, ואז לבחור תמיד בצד החיובי.

כלומר, להכיר בעת ובעונה אחת גם ברגישות וגם באטימות שבנו ולבחור ברגישות, להכיר בעת ובעונה אחת גם בתוקפנות וגם בסלחנות שבנו ולבחור לסלוח, להכיר בעת ובעונה אחת גם בעוינות וגם באהבה שבנו ולבחור באהבה.

שיחות וידיאו אישית על איך להעלות את הדימוי העצמי

האם התוכן עניין אותך?

 

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

אמפתיה בזוגיות – יש לכם או אין לכם?

שלוש שאלות: למה אנחנו מרשים לעצמנו לנחש מה בן זוגנו חושב ומרגיש? ולמה אנחנו מצפים שהוא ינחש מה אנחנו מרגישים ולמה אנחנו מדוכדכים?
בגלל אמפתיה כוזבת, שזורעת כל כך הרבה אי הבנות בין בני זוג. אבל אמפתיה אמיתית אפשרית לכל אחד שרוצה בה.

מהי הסיבה למריבות שלכם?

מה הבעיה הגדולה ביותר שלנו? שאנחנו מרוכזים יותר מדי במה שבן זוגנו עושה לנו, ופחות מדי במה שאנחנו עושים לבן זוגנו.

סגירת תפריט

הרשמו עכשיו לניוזלטר של ד"ר צביה גרנות וקבלו מדי בוקר מאמר מטלטל:

צריכים עזרה? צרו איתי קשר

כתובת: ארלוזורוב 124, דירה 5, תל אביב
חניה חינם לבאי הקליניקה