שתף
שלח לחבר
אימייל
ביטחון עצמי לא מתפתח על ידי חיפוש הסיבות בעבר לחוסר ביטחון בעצמנו, אלא הוא מתפתח על ידי מעשים שנהיה גאים בהם.

ביטחון עצמי לא רק מאפשר לנו להרגיש יותר טוב, אלא הוא מאפשר לנו גם לחיות יותר טוב, כי הוא יוצר תגובות יעילות יותר לאתגרים ולהזדמנויות ולמצבים בחיים. לכן כל כך חשוב לכל אחד מאתנו לדעת איך לחזק אותו.

ביטחון עצמי משפיע על כל פינה בחיינו: על התפקוד שלנו בעבודה, על ההתמודדות שלנו במצבים חברתיים שונים, על רמת האומץ והתעוזה וההישגים שלנו. וקודם הוא משפיע על ההתנהלות שלנו במערכת יחסים עם בן זוגנו, עם ילדינו ועם כל אדם במעגל החיים שלנו.

אבל מה גורם למה? הביטחון העצמי יוצר התנהלות יעילה והישגים גבוהים, או התנהלות יעילה והישגים גבוהים יוצרים ביטחון עצמי גבוה יותר?

אז הנה המלכוד: הביטחון העצמי שלנו והמעשים שלנו לכודים בלולאת משוב של השפעה הדדית: רמת הביטחון העצמי משפיעה על המעשים שלנו, והמעשים שלנו משפיעים על רמת הביטחון העצמי שלנו.

תחושת החמצה

אם יש לנו ביטחון בהחלטות שלנו, סביר שנקבל החלטות שקולות ואחראיות יותר. אבל גם הפוך נכון: אם אנחנו מקבלים החלטות שקולות ואחראיות, סביר שזה יחזק את הביטחון שלנו בהחלטותינו.

או דוגמה אחרת: אם יש לנו ביטחון בנחישות שלנו, סביר יותר שנתמודד ביעילות עם קשיים. אבל גם הפוך נכון: אם נתמודד ביעילות עם קשיים, סביר שזה יחזק את הביטחון בנחישות שלנו.

אז מה קודם למה? במה רצוי לנו להתרכז אם אנחנו רוצים ביטחון עצמי גבוה, בשיחות נפש על הסיבות בעבר שהביאו לביטחון עצמי חלש אצלנו, או במעשים שעד היום פחדנו לעשות שיחזקו את הביטחון העצמי שלנו?

מיד נבין מדוע זאת שאלה חשובה, ולמזלנו לא קשה לענות עליה: אנחנו לא נולדים עם ביטחון עצמי. בתחילת דרכנו אנחנו מפחדים מכל פיפס, ועולמם של ילדים מלא מפלצות בארונות או מתחת למיטה, עם שני אנשים גדולים שנוזפים וגוערים בהם, ועם ילדים אחרים שאוהבים לתת כאפה מפעם לפעם.

לכן מובן שאת הביטחון העצמי אנחנו מפתחים בעצמנו במהלך חיינו. איך? על ידי המעשים שלנו. כל מעשה שמביא לאיזושהי הצלחה או הישג, כל התמודדות מוצלחת עם קושי, כל התגברות מוצלחת על פחד או על כאב או על כעס, מוסיפים את משקלם המצטבר והולך על כף המאזניים הנכונה.

מה כדאי להבין מהדברים האלה? שהביטחון העצמי שלנו מתפתח מתוך המעשים וההצלחות וההישגים שלנו, ולא מתוך חיפוש אחרי הסיבות בעבר שגרמו לחוסר ביטחון אצלנו. כלומר, אין טעם לחזק את הביטחון העצמי על ידי ניסיון להבין אותו, אלא על ידי מעשים שישתנו לנו סיבות טובות להרגיש בטוחים יותר ויותר בעצמנו.

אז איזה מעשים אנחנו צריכים לעשות? אנחנו צריכים לעשות מעשים שראויים שנתגאה בהם, כי כל מעשה כזה יחזק את הביטחון העצמי שלנו. ותחשבו בעצמכם במה ראוי שתהיו גאים:

  • האם אתם גאים יותר כשאתם צועקים חזק יותר מבן זוגכם, או כשאתם נושמים ואומרים "בוא נירגע ונדבר בשקט".
  • האם אתם גאים יותר כשהצלחתם להראות לו שהוא טועה, או כשהצלחתם להראות לשניכם ששניכם טועים?
  • האם אתם גאים יותר כשאתם מכירים ראשונים בחלק שלכם ומתנצלים עליו, או כשאתם מצליחים להימנע מהתנצלות?
  • האם אתם גאים יותר כשאתם יודעים לסיים מריבה אחרי שעה אחת לכל היותר, או כשאתם סוחבים מריבה כמה ימים?

אתם בוודאי מנחשים מה יהיו התשובות של בעלי ביטחון עצמי חזק, ומה יהיו התשובות של בעלי ביטחון עצמי חלש. ואז אתם בוודאי יודעים איזה מעשים אתם צריכים לעשות כדי לפתח את הביטחון העצמי שלכם.

 

לבחור בביטחון עצמי
דירוג 4.7 כוכבים (94.67%) 15 הצבעות

 

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

לזכור את הטוב ולא את הרע

לזכור את הטוב ולא את הרע ולשחרר את התקופות השליליות המעיבות על הזכרון החיובי ממערכת היחסים.
תתפלאו, אבל כשמערכת יחסים לא עובדת, לא רק ההווה והעתיד של בני הזוג בסכנה. העבר שלהם בסכנה גם הוא.
כשבני זוג לכודים בראייה שלילית אחד על השני, יש להם נטייה לשכתב את הזיכרונות שלהם. הם זוכרים הרבה יותר את המצבים שבהם הם התנסו בפגיעה, והם זוכרים הרבה פחות את השעות של התרוממות רוח שהיו להם.

שיחה 5: המאבק בין הצודק והצודקת

בשיחה החמישית אתם כבר יודעים שתקשורת מרחיקה היא המחלה שלנו, ושתקשורת מקרבת היא הריפוי שלנו. מכאן אתם עולים לכיתה גבוהה יותר, ולוקחים את הדברים צעד גדול קדימה לתיקון שתי טעויות ענקיות בתקשורת שכולם עושים, ושבגללן התקשורת שלכם נשארת ברמה של גן ילדים.

מהגמד הפנימי לענק שבפנים

יש בתוכנו גמד מרושע שמרסק את העצמי שלנו. אבל יש בתוכנו גם ענק שמכיר את יכולותינו. אז הקשיבו לשיחה הזאת כדי להאמין לחלק שמאמין בכם.

ביטחון עצמי לא מתפתח על ידי חיפוש הסיבות בעבר לחוסר ביטחון בעצמנו, אלא הוא מתפתח על ידי מעשים שנהיה גאים בהם.

ביטחון עצמי לא רק מאפשר לנו להרגיש יותר טוב, אלא הוא מאפשר לנו גם לחיות יותר טוב, כי הוא יוצר תגובות יעילות יותר לאתגרים ולהזדמנויות ולמצבים בחיים. לכן כל כך חשוב לכל אחד מאתנו לדעת איך לחזק אותו.

ביטחון עצמי משפיע על כל פינה בחיינו: על התפקוד שלנו בעבודה, על ההתמודדות שלנו במצבים חברתיים שונים, על רמת האומץ והתעוזה וההישגים שלנו. וקודם הוא משפיע על ההתנהלות שלנו במערכת יחסים עם בן זוגנו, עם ילדינו ועם כל אדם במעגל החיים שלנו.

אבל מה גורם למה? הביטחון העצמי יוצר התנהלות יעילה והישגים גבוהים, או התנהלות יעילה והישגים גבוהים יוצרים ביטחון עצמי גבוה יותר?

אז הנה המלכוד: הביטחון העצמי שלנו והמעשים שלנו לכודים בלולאת משוב של השפעה הדדית: רמת הביטחון העצמי משפיעה על המעשים שלנו, והמעשים שלנו משפיעים על רמת הביטחון העצמי שלנו.

תחושת החמצה

אם יש לנו ביטחון בהחלטות שלנו, סביר שנקבל החלטות שקולות ואחראיות יותר. אבל גם הפוך נכון: אם אנחנו מקבלים החלטות שקולות ואחראיות, סביר שזה יחזק את הביטחון שלנו בהחלטותינו.

או דוגמה אחרת: אם יש לנו ביטחון בנחישות שלנו, סביר יותר שנתמודד ביעילות עם קשיים. אבל גם הפוך נכון: אם נתמודד ביעילות עם קשיים, סביר שזה יחזק את הביטחון בנחישות שלנו.

אז מה קודם למה? במה רצוי לנו להתרכז אם אנחנו רוצים ביטחון עצמי גבוה, בשיחות נפש על הסיבות בעבר שהביאו לביטחון עצמי חלש אצלנו, או במעשים שעד היום פחדנו לעשות שיחזקו את הביטחון העצמי שלנו?

מיד נבין מדוע זאת שאלה חשובה, ולמזלנו לא קשה לענות עליה: אנחנו לא נולדים עם ביטחון עצמי. בתחילת דרכנו אנחנו מפחדים מכל פיפס, ועולמם של ילדים מלא מפלצות בארונות או מתחת למיטה, עם שני אנשים גדולים שנוזפים וגוערים בהם, ועם ילדים אחרים שאוהבים לתת כאפה מפעם לפעם.

לכן מובן שאת הביטחון העצמי אנחנו מפתחים בעצמנו במהלך חיינו. איך? על ידי המעשים שלנו. כל מעשה שמביא לאיזושהי הצלחה או הישג, כל התמודדות מוצלחת עם קושי, כל התגברות מוצלחת על פחד או על כאב או על כעס, מוסיפים את משקלם המצטבר והולך על כף המאזניים הנכונה.

מה כדאי להבין מהדברים האלה? שהביטחון העצמי שלנו מתפתח מתוך המעשים וההצלחות וההישגים שלנו, ולא מתוך חיפוש אחרי הסיבות בעבר שגרמו לחוסר ביטחון אצלנו. כלומר, אין טעם לחזק את הביטחון העצמי על ידי ניסיון להבין אותו, אלא על ידי מעשים שישתנו לנו סיבות טובות להרגיש בטוחים יותר ויותר בעצמנו.

אז איזה מעשים אנחנו צריכים לעשות? אנחנו צריכים לעשות מעשים שראויים שנתגאה בהם, כי כל מעשה כזה יחזק את הביטחון העצמי שלנו. ותחשבו בעצמכם במה ראוי שתהיו גאים:

  • האם אתם גאים יותר כשאתם צועקים חזק יותר מבן זוגכם, או כשאתם נושמים ואומרים "בוא נירגע ונדבר בשקט".
  • האם אתם גאים יותר כשהצלחתם להראות לו שהוא טועה, או כשהצלחתם להראות לשניכם ששניכם טועים?
  • האם אתם גאים יותר כשאתם מכירים ראשונים בחלק שלכם ומתנצלים עליו, או כשאתם מצליחים להימנע מהתנצלות?
  • האם אתם גאים יותר כשאתם יודעים לסיים מריבה אחרי שעה אחת לכל היותר, או כשאתם סוחבים מריבה כמה ימים?

אתם בוודאי מנחשים מה יהיו התשובות של בעלי ביטחון עצמי חזק, ומה יהיו התשובות של בעלי ביטחון עצמי חלש. ואז אתם בוודאי יודעים איזה מעשים אתם צריכים לעשות כדי לפתח את הביטחון העצמי שלכם.

 

לבחור בביטחון עצמי
דירוג 4.7 כוכבים (94.67%) 15 הצבעות

 

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

הבוסית

אם את תמיד קובעת גבולות וכללים, ותמיד שולטת במצב ובאנשים אחרים, ולעולם לא מתפשרת על העמדות שלך, את שייכת כנראה לטיפוס הזה. למדי לרדת למדרגה של גובה העיניים עם העולם כדי לשפר את היחסים שלך.

מצב לחץ אפשר להרגיש טוב גם שם

אפשר להגיב על מצב לחץ בהסתלקות. אפשר להגיב במלחמה. וגם אפשר לתת למצב הלחץ לפעול לטובתך. כשאתה בורח ממצב הלחץ אתה לא פותר דבר, וקרוב לוודאי שהוא ירדוף אחריך.

להפסיק לדאוג ללא צורך

האם אפשר לא לדאוג? והרי בכל רגע יכול לקרות לנו משהו נורא. האם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי להפסיק לדאוג ולהתחיל לחיות?

למה שרק אני אסבול? שיסבול גם הוא!

למה הדדיות כל כך חסרה במערכות היחסים שלנו? כי אין לנו אינסטינקט טבעי לחלוק עם אחרים את מה ששייך לנו. ואת האינסטינקט החסר הזה אנחנו צריכים לפתח בעצמנו.

סגירת תפריט

הרשמו עכשיו לניוזלטר של ד"ר צביה גרנות וקבלו מדי בוקר מאמר מטלטל:

מרגישים שאתם זקוקים לעזרה?
צרו איתי קשר וביחד נשקם את הזוגיות