שתף
שלח לחבר
אימייל
לא נעים לחשוב על זה, אבל כמה אנשים חיבבתם במהלך חייכם וכלפי כמה אנשים הרגשתם עוינות? כמה דקות של סליחה הרגשתם וכמה שעות בזבזתם בטינה?

לא משנה כמה הייתם מאוהבים פעם, כמה העיניים שלכם נצצו ובאיזו מהירות הלבבות שלכם פעמו, אם לא הענקתם יחס חיובי אחד לשני על בסיס יומי במשך כל השנים שלכם ביחד, יש סיכוי גבוה שיצרתם חלל רגשי ביניכם. ומכיוון שיחסים לא סובלים חלל רגשי, הם חייבים להתמלא באחד משני הרגשות: או רגש חיובי או רגש שלילי.

רגש חיובי ורגש שלילי הם שתי הגישות הבסיסיות שלנו, והשתיים האלה לא יכולות להתקיים ביחד באותו זמן ובאותו מרחב. בני זוג שחיים ביחסים טובים בוודאי מראים אחד לשני רגשות חיוביים בצורות שונות, כל יום כי אחרת לא היו להם יחסים טובים. ובני זוג שחיים ביחסים רעים קרוב לוודאי שמעניקים אחד לשני בעיקר רגשות שליליים בצורות שונות, כי אחרת לא היו להם יחסים רעים.

טיפול זוגי לשינוי מגישה שלילית לגישה חיובית

ועכשיו הבעיה העיקרית: גישה שלילית הרבה יותר טבעית לנו מאשר גישה חיובית, וזה חל על כל הצורות המוכרות לנו: כעס, עלבון, דחייה, פחד, התעלמות, אנוכיות, והרשימה ארוכה. לעומת זאת גישה טבעית הרבה פחות טבעית לנו, וזה חל על כל צורותיה: אהבה, חיבה, התחשבות, ויתור, רצון לתמוך, ביטויי הערכה ופרגון. ואנחנו צריכים להשקיע כוונה כדי להפוך את הרגשות החיוביים שבנו לזמינים.

לא נעים לשמוע, נכון? אבל תחשבו בעצמכם: כמה אנשים חיבבתם במהלך חייכם וכלפי כמה אנשים הרגשתם עוינות? כמה דקות של סליחה הרגשתם וכמה שעות בזבזתם בטינה? וזה חל על הרגשות שלכם כלפי בן הזוג שלכם, כלפי הסובבים אתכם, כלפי העבודה שלכם, כלפי החברים שלכם, וכלפי החיים בכלל.

אז נכון, לא נעים לשמוע את זה, וגם קשה להאמין בזה מול האשליה על היחס הנפלא שלנו כלפי העולם. אבל אם תצליחו לזהות את הגישה הבסיסית שלכם, זה יהיה צעד גדול לעבר יצירת תנועה פנימית בנפשכם אל הצד השני, מהרגשות השליליים שכבר התמקמו בחלל הנפש שלכם, אל הרגשות החיוביים שכבר מחכים להזמנה שלכם לצאת מהצללים.

זה חשוב יותר במיוחד במערכת יחסים כי כשאנחנו מתחברים עם בן זוג, אנחנו מתחברים עם כל מה שהוא מביא אתו: עם ההיסטוריה שלו, עם המשפחה שלו, עם השקפת החיים שלו, וגם עם גישת החיים החיובית או השלילית שלו.
בשביל זה דרושה ברוב המקרים התערבות של טיפול זוגי רציני, כי אנחנו בעצמנו לא יודעים איך לשנות את הגישה שלנו, וזה בדיוק הייעוד של טיפול זוגי.

וכדי שיהיה ברור מהי גישה שלילית ומהי גישה חיובית, הנה רשימה חלקית:

  • עניין אחד בשני הוא גישה חיובית, אדישות היא גישה שלילית.
  • ויתור למען השני הוא גישה חיובית, התחשבנות היא גישה שלילית.
  • שיתוף הוא גישה חיובית, הסתרה היא גישה שלילית.
  • פרגון הוא גישה חיובית, זלזול הוא גישה שלילית.
  • הקשבה היא גישה חיובית, התעלמות היא גישה שלילית.
  • מילה טובה היא גישה חיובית, ביקורת היא גישה שלילית.
  • הכרה בטעות היא גישה חיובית, להיות צודקים היא גישה שלילית.

עם גישה שלילית אתם כבר יודעים איך נראים היחסים. עם גישה חיובית אתם מדברים במקום לריב, כל אחד מתייחס בכבוד לדעתו של הצד השני, וכל אחד מראה תמיד לשני את הצד היפה שלו.

האם התוכן עניין אותך?

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

לשמר את האהבה

למה יש כל כך מעט אהבה בחיינו? האם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי לפתוח את לבנו הסגור? הנה דרך איך לתת הוראה ללב לאהוב. כל אחד יכול ללכת בה. גם אתם.

להציל את הזוגיות

אם לעומת זאת מעניין אתכם בעיקר מה קשה לכם ומה אתם רוצים ממנו, ואם לא מעניין אתכם מה הוא מספר ואתם בקושי עונים, ואם אתם רואים בעיקר את החסרונות שלו, אתם חיים גב אל גב.
כשאתם מפנים את הגב אחד אל השני היחסים שלכם נכנסים לירידה. והבעיה עם ירידה שהיא צוברת תנופה, עד שקשה מאוד לעצור את ההתדרדרות.

לא נעים לחשוב על זה, אבל כמה אנשים חיבבתם במהלך חייכם וכלפי כמה אנשים הרגשתם עוינות? כמה דקות של סליחה הרגשתם וכמה שעות בזבזתם בטינה?

לא משנה כמה הייתם מאוהבים פעם, כמה העיניים שלכם נצצו ובאיזו מהירות הלבבות שלכם פעמו, אם לא הענקתם יחס חיובי אחד לשני על בסיס יומי במשך כל השנים שלכם ביחד, יש סיכוי גבוה שיצרתם חלל רגשי ביניכם. ומכיוון שיחסים לא סובלים חלל רגשי, הם חייבים להתמלא באחד משני הרגשות: או רגש חיובי או רגש שלילי.

רגש חיובי ורגש שלילי הם שתי הגישות הבסיסיות שלנו, והשתיים האלה לא יכולות להתקיים ביחד באותו זמן ובאותו מרחב. בני זוג שחיים ביחסים טובים בוודאי מראים אחד לשני רגשות חיוביים בצורות שונות, כל יום כי אחרת לא היו להם יחסים טובים. ובני זוג שחיים ביחסים רעים קרוב לוודאי שמעניקים אחד לשני בעיקר רגשות שליליים בצורות שונות, כי אחרת לא היו להם יחסים רעים.

טיפול זוגי לשינוי מגישה שלילית לגישה חיובית

ועכשיו הבעיה העיקרית: גישה שלילית הרבה יותר טבעית לנו מאשר גישה חיובית, וזה חל על כל הצורות המוכרות לנו: כעס, עלבון, דחייה, פחד, התעלמות, אנוכיות, והרשימה ארוכה. לעומת זאת גישה טבעית הרבה פחות טבעית לנו, וזה חל על כל צורותיה: אהבה, חיבה, התחשבות, ויתור, רצון לתמוך, ביטויי הערכה ופרגון. ואנחנו צריכים להשקיע כוונה כדי להפוך את הרגשות החיוביים שבנו לזמינים.

לא נעים לשמוע, נכון? אבל תחשבו בעצמכם: כמה אנשים חיבבתם במהלך חייכם וכלפי כמה אנשים הרגשתם עוינות? כמה דקות של סליחה הרגשתם וכמה שעות בזבזתם בטינה? וזה חל על הרגשות שלכם כלפי בן הזוג שלכם, כלפי הסובבים אתכם, כלפי העבודה שלכם, כלפי החברים שלכם, וכלפי החיים בכלל.

אז נכון, לא נעים לשמוע את זה, וגם קשה להאמין בזה מול האשליה על היחס הנפלא שלנו כלפי העולם. אבל אם תצליחו לזהות את הגישה הבסיסית שלכם, זה יהיה צעד גדול לעבר יצירת תנועה פנימית בנפשכם אל הצד השני, מהרגשות השליליים שכבר התמקמו בחלל הנפש שלכם, אל הרגשות החיוביים שכבר מחכים להזמנה שלכם לצאת מהצללים.

זה חשוב יותר במיוחד במערכת יחסים כי כשאנחנו מתחברים עם בן זוג, אנחנו מתחברים עם כל מה שהוא מביא אתו: עם ההיסטוריה שלו, עם המשפחה שלו, עם השקפת החיים שלו, וגם עם גישת החיים החיובית או השלילית שלו.
בשביל זה דרושה ברוב המקרים התערבות של טיפול זוגי רציני, כי אנחנו בעצמנו לא יודעים איך לשנות את הגישה שלנו, וזה בדיוק הייעוד של טיפול זוגי.

וכדי שיהיה ברור מהי גישה שלילית ומהי גישה חיובית, הנה רשימה חלקית:

  • עניין אחד בשני הוא גישה חיובית, אדישות היא גישה שלילית.
  • ויתור למען השני הוא גישה חיובית, התחשבנות היא גישה שלילית.
  • שיתוף הוא גישה חיובית, הסתרה היא גישה שלילית.
  • פרגון הוא גישה חיובית, זלזול הוא גישה שלילית.
  • הקשבה היא גישה חיובית, התעלמות היא גישה שלילית.
  • מילה טובה היא גישה חיובית, ביקורת היא גישה שלילית.
  • הכרה בטעות היא גישה חיובית, להיות צודקים היא גישה שלילית.

עם גישה שלילית אתם כבר יודעים איך נראים היחסים. עם גישה חיובית אתם מדברים במקום לריב, כל אחד מתייחס בכבוד לדעתו של הצד השני, וכל אחד מראה תמיד לשני את הצד היפה שלו.

האם התוכן עניין אותך?

 

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

קבלת החלטות ביחסי זוגיות

יש לנו זכות לומר “לא”, ויש לנו זכות לומר “כן”. ובכל זאת רבים בינינו פוחדים מאוד משתי המילים האלה שבה יכולת קבלת החלטות בזוגיות שלהם

איך להבטיח שליטה עצמית

אם אתם מתפרצים בזעם זה לא בגלל חוסר שליטה עצמית. הסיבה היא אחרת: נשארתם עם הציפייה הילדותית להשיג כל דבר שאתם רוצים, ולא פיתחתם יכולת בוגרת להבין שאין לכם כל דבר שאתם רוצים וזה בסדר.

כבוד לא מקבלים כבוד מרוויחים

כבוד הדדי ביחסים הוא היחס ההוגן ביותר שיכול להיות ביניכם, אבל הוא גם הדבר הקשה ביותר. הנה כמה טיפים איך בכל זאת תצליחו בזה.

סגירת תפריט

הרשמו עכשיו לניוזלטר של ד"ר צביה גרנות וקבלו מדי בוקר מאמר מטלטל:

מרגישים שאתם זקוקים לעזרה?
צרו איתי קשר וביחד נשקם את הזוגיות