שתף
שלח לחבר
אימייל
לא נעים לחשוב על זה, אבל כמה אנשים חיבבתם במהלך חייכם וכלפי כמה אנשים הרגשתם עוינות? כמה דקות של סליחה הרגשתם וכמה שעות בזבזתם בטינה?

לא משנה כמה הייתם מאוהבים פעם, כמה העיניים שלכם נצצו ובאיזו מהירות הלבבות שלכם פעמו, אם לא הענקתם יחס חיובי אחד לשני על בסיס יומי במשך כל השנים שלכם ביחד, יש סיכוי גבוה שיצרתם חלל רגשי ביניכם. ומכיוון שיחסים לא סובלים חלל רגשי, הם חייבים להתמלא באחד משני הרגשות: או רגש חיובי או רגש שלילי.

רגש חיובי ורגש שלילי הם שתי הגישות הבסיסיות שלנו, והשתיים האלה לא יכולות להתקיים ביחד באותו זמן ובאותו מרחב. בני זוג שחיים ביחסים טובים בוודאי מראים אחד לשני רגשות חיוביים בצורות שונות, כל יום כי אחרת לא היו להם יחסים טובים. ובני זוג שחיים ביחסים רעים קרוב לוודאי שמעניקים אחד לשני בעיקר רגשות שליליים בצורות שונות, כי אחרת לא היו להם יחסים רעים.

טיפול זוגי לשינוי מגישה שלילית לגישה חיובית

ועכשיו הבעיה העיקרית: גישה שלילית הרבה יותר טבעית לנו מאשר גישה חיובית, וזה חל על כל הצורות המוכרות לנו: כעס, עלבון, דחייה, פחד, התעלמות, אנוכיות, והרשימה ארוכה. לעומת זאת גישה טבעית הרבה פחות טבעית לנו, וזה חל על כל צורותיה: אהבה, חיבה, התחשבות, ויתור, רצון לתמוך, ביטויי הערכה ופרגון. ואנחנו צריכים להשקיע כוונה כדי להפוך את הרגשות החיוביים שבנו לזמינים.

לא נעים לשמוע, נכון? אבל תחשבו בעצמכם: כמה אנשים חיבבתם במהלך חייכם וכלפי כמה אנשים הרגשתם עוינות? כמה דקות של סליחה הרגשתם וכמה שעות בזבזתם בטינה? וזה חל על הרגשות שלכם כלפי בן הזוג שלכם, כלפי הסובבים אתכם, כלפי העבודה שלכם, כלפי החברים שלכם, וכלפי החיים בכלל.

אז נכון, לא נעים לשמוע את זה, וגם קשה להאמין בזה מול האשליה על היחס הנפלא שלנו כלפי העולם. אבל אם תצליחו לזהות את הגישה הבסיסית שלכם, זה יהיה צעד גדול לעבר יצירת תנועה פנימית בנפשכם אל הצד השני, מהרגשות השליליים שכבר התמקמו בחלל הנפש שלכם, אל הרגשות החיוביים שכבר מחכים להזמנה שלכם לצאת מהצללים.

זה חשוב יותר במיוחד במערכת יחסים כי כשאנחנו מתחברים עם בן זוג, אנחנו מתחברים עם כל מה שהוא מביא אתו: עם ההיסטוריה שלו, עם המשפחה שלו, עם השקפת החיים שלו, וגם עם גישת החיים החיובית או השלילית שלו.
בשביל זה דרושה ברוב המקרים התערבות של טיפול זוגי רציני, כי אנחנו בעצמנו לא יודעים איך לשנות את הגישה שלנו, וזה בדיוק הייעוד של טיפול זוגי.

וכדי שיהיה ברור מהי גישה שלילית ומהי גישה חיובית, הנה רשימה חלקית:

  • עניין אחד בשני הוא גישה חיובית, אדישות היא גישה שלילית.
  • ויתור למען השני הוא גישה חיובית, התחשבנות היא גישה שלילית.
  • שיתוף הוא גישה חיובית, הסתרה היא גישה שלילית.
  • פרגון הוא גישה חיובית, זלזול הוא גישה שלילית.
  • הקשבה היא גישה חיובית, התעלמות היא גישה שלילית.
  • מילה טובה היא גישה חיובית, ביקורת היא גישה שלילית.
  • הכרה בטעות היא גישה חיובית, להיות צודקים היא גישה שלילית.

עם גישה שלילית אתם כבר יודעים איך נראים היחסים. עם גישה חיובית אתם מדברים במקום לריב, כל אחד מתייחס בכבוד לדעתו של הצד השני, וכל אחד מראה תמיד לשני את הצד היפה שלו.

האם התוכן עניין אותך?

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

הכוח הסודי שלנו

כל אחד מאתנו צריך להרגיש מוערך ורצוי ונחוץ, וכשאנחנו זוכרים את החוק הזה, יש בידינו מפתח לפתיחת יחסים הדדיים של קח-ותן עם כל אחד.

איך להעלות את הדימוי העצמי שלנו

מהו דימוי עצמי נמוך? לראות רק את הצד החיובי ולהכחיש את הצד השלילי שבנו. ומהו דימוי עצמי גבוה? להכיר בשני החלקים ותמיד לבחור בצד החיובי.

איך לפתור בעיות בזוגיות

לא קיים זוג שאין לו בעיות בזוגיות. בעיות הן חלק מהיחסים, וכל זוג מוצא את עצמו פעם אחרי פעם בפני פער בין המצוי והרצוי. ובדיוק בשביל זה יש לנו שכל בראש, שאם נשתמש בו נכון הוא יהיה מסוגל לספק לנו את כל התשובות והפתרונות הדרושים לנו.

לא נעים לחשוב על זה, אבל כמה אנשים חיבבתם במהלך חייכם וכלפי כמה אנשים הרגשתם עוינות? כמה דקות של סליחה הרגשתם וכמה שעות בזבזתם בטינה?

לא משנה כמה הייתם מאוהבים פעם, כמה העיניים שלכם נצצו ובאיזו מהירות הלבבות שלכם פעמו, אם לא הענקתם יחס חיובי אחד לשני על בסיס יומי במשך כל השנים שלכם ביחד, יש סיכוי גבוה שיצרתם חלל רגשי ביניכם. ומכיוון שיחסים לא סובלים חלל רגשי, הם חייבים להתמלא באחד משני הרגשות: או רגש חיובי או רגש שלילי.

רגש חיובי ורגש שלילי הם שתי הגישות הבסיסיות שלנו, והשתיים האלה לא יכולות להתקיים ביחד באותו זמן ובאותו מרחב. בני זוג שחיים ביחסים טובים בוודאי מראים אחד לשני רגשות חיוביים בצורות שונות, כל יום כי אחרת לא היו להם יחסים טובים. ובני זוג שחיים ביחסים רעים קרוב לוודאי שמעניקים אחד לשני בעיקר רגשות שליליים בצורות שונות, כי אחרת לא היו להם יחסים רעים.

טיפול זוגי לשינוי מגישה שלילית לגישה חיובית

ועכשיו הבעיה העיקרית: גישה שלילית הרבה יותר טבעית לנו מאשר גישה חיובית, וזה חל על כל הצורות המוכרות לנו: כעס, עלבון, דחייה, פחד, התעלמות, אנוכיות, והרשימה ארוכה. לעומת זאת גישה טבעית הרבה פחות טבעית לנו, וזה חל על כל צורותיה: אהבה, חיבה, התחשבות, ויתור, רצון לתמוך, ביטויי הערכה ופרגון. ואנחנו צריכים להשקיע כוונה כדי להפוך את הרגשות החיוביים שבנו לזמינים.

לא נעים לשמוע, נכון? אבל תחשבו בעצמכם: כמה אנשים חיבבתם במהלך חייכם וכלפי כמה אנשים הרגשתם עוינות? כמה דקות של סליחה הרגשתם וכמה שעות בזבזתם בטינה? וזה חל על הרגשות שלכם כלפי בן הזוג שלכם, כלפי הסובבים אתכם, כלפי העבודה שלכם, כלפי החברים שלכם, וכלפי החיים בכלל.

אז נכון, לא נעים לשמוע את זה, וגם קשה להאמין בזה מול האשליה על היחס הנפלא שלנו כלפי העולם. אבל אם תצליחו לזהות את הגישה הבסיסית שלכם, זה יהיה צעד גדול לעבר יצירת תנועה פנימית בנפשכם אל הצד השני, מהרגשות השליליים שכבר התמקמו בחלל הנפש שלכם, אל הרגשות החיוביים שכבר מחכים להזמנה שלכם לצאת מהצללים.

זה חשוב יותר במיוחד במערכת יחסים כי כשאנחנו מתחברים עם בן זוג, אנחנו מתחברים עם כל מה שהוא מביא אתו: עם ההיסטוריה שלו, עם המשפחה שלו, עם השקפת החיים שלו, וגם עם גישת החיים החיובית או השלילית שלו.
בשביל זה דרושה ברוב המקרים התערבות של טיפול זוגי רציני, כי אנחנו בעצמנו לא יודעים איך לשנות את הגישה שלנו, וזה בדיוק הייעוד של טיפול זוגי.

וכדי שיהיה ברור מהי גישה שלילית ומהי גישה חיובית, הנה רשימה חלקית:

  • עניין אחד בשני הוא גישה חיובית, אדישות היא גישה שלילית.
  • ויתור למען השני הוא גישה חיובית, התחשבנות היא גישה שלילית.
  • שיתוף הוא גישה חיובית, הסתרה היא גישה שלילית.
  • פרגון הוא גישה חיובית, זלזול הוא גישה שלילית.
  • הקשבה היא גישה חיובית, התעלמות היא גישה שלילית.
  • מילה טובה היא גישה חיובית, ביקורת היא גישה שלילית.
  • הכרה בטעות היא גישה חיובית, להיות צודקים היא גישה שלילית.

עם גישה שלילית אתם כבר יודעים איך נראים היחסים. עם גישה חיובית אתם מדברים במקום לריב, כל אחד מתייחס בכבוד לדעתו של הצד השני, וכל אחד מראה תמיד לשני את הצד היפה שלו.

האם התוכן עניין אותך?

 

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

להתאהב בחיים

איך נוכל להתאהב בחיים למרות העבר? העבר הוא עבור רבים בינינו אותו חלק של חיינו שבו התנסינו בעיקר בכאב ובקשיים. לא חיבקו אותנו, לא קיבלו אותנו, לא הקשיבו לנו, לא נתנו לנו הזדמנות, ובגלל זה אנחנו היום “כאלה”. ורבים בינינו מבלים שנים בשיחות על העבר כדי לנסות להבין אותו, לפתור אותו ולסלוח לו, כי אז אולי אז לא נהיה יותר “כאלה”.

ללמוד להיכשל כדי ללמוד להצליח

מצליחים יודעים את הסוד: אין הישגים בלי כישלונות, והם זוכרים שגם ההפך נכון באותה מידה: אין כישלונות בלי הישגים. אבל זה בתנאי שהם נכשלים תמיד קדימה ואף פעם לא אחורה, כדי שכל כישלון יהיה בסך הכל חלק מהתהליך שהם מניעים.

שיפור התקשורת

שלוש טעויות מונעות מאיתנו את שיפור התקשורת. בלבול בין עזרה ובין הקשבה, השוואה בין הסבל שלי לשלך, וממעיטים בחשיבות המצוקה.
ובכל זאת, מה עם עצה טובה? כדי שזאת תהיה עצה טובה היא צריכה להינתן בזמן הנכון, כדי שבצד השני יהיה מישהו שמוכן לקבל אותה. ואז הזמן מתאים לשאול: “אני יכול לעזור?” וזאת אמפתיה.

סגירת תפריט

הרשמו עכשיו לניוזלטר של ד"ר צביה גרנות וקבלו מדי בוקר מאמר מטלטל:

מרגישים שאתם זקוקים לעזרה?
צרו איתי קשר וביחד נשקם את הזוגיות