שתף
שלח לחבר
אימייל
ביקורת יכולה לרסק את הביטחון העצמי שלנו. אבל האם אנחנו יכולים להפוך ביקורת הרסנית לביקורת מועילה?

ביקורת שלילית מרוששת אותנו מהביטחון העצמי שלנו, ואף אחד לא זקוק לה. אבל ביקורת יכולה להיות גם פידבק מועיל לא פחות משבחים.
מה לעשות כדי להפוך ביקורת לפידבק מועיל, ולסנן ממנה את רעל הפסילה והגינוי?

1.לשים לב אם המבקר רוצה באמת לעזור לנו, או הוא רוצה לכווץ אותנו כדי לשמור על יתרון לטובתו. איך נדע? לפי ההרגשה. אם נשארנו עם טעם מר, לא היתה אצלו כוונה טובה.

2.לבקש הבהרה. בדרך כלל הביקורת שאנחנו נותנים ומקבלים כוללנית: את נראית רע, לא נראה לי מה שאתה אומר, אני לא מסכימה עם הדברים האלה. כשאנחנו מבקשים הבהרה אנחנו ממקדים את הדברים בנקודה אחת. מה רע במראה שלי? מה לא נראה לך במה שאני אומר? עם מה אתה לא מסכים? כך אנחנו מראים למבקר שכוונותיו גלויות לנו, וכופים עליו לצמצם את הקטילה הגורפת שלו להתייחסות בנקודה ספציפית.

3.להיכנס לשקט. לא להתפתות לדחף להתנגד, לא להיכנע לרצון להתגונן ולהסביר, ולא לתקוף כדי להראות שהביקורת מוטעית. זה רק מדרבן את המבקר להשקיע עוד מאמץ כדי להצדיק עוד יותר את הביקורת שלו. במקום זה אפשר לומר פשוט: תודה שהסבת את תשומת לבי. אין בזה הסכמה ואין בזה גם דחייה.

איך להפוך ביקורת הורסת לביקורת בונה
האם התוכן עניין אותך?

 

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

לפתור בעיות בלי להילחם ובלי להיכנע

למה כל כך הרבה אנשים חושבים שכעס הוא תגובה מוצדקת כשהם צודקים? למה כל כך הרבה אנשים חושבים שמוצדק לפגוע ולהרוס כשהם צודקים? הסיבה פשוטה: כי הם לא מכירים את הדרך השלישית לפתור בעיות, הדרך שהיא אמנות התקשורת הזוגית.

איפה הבחורים ההם

לא רק הזהות הנשית התבלבלה, גם הזהות הגברית איבדה את אופיה המקורי, וגברים רבים צריכים ללמוד את העולם החדש כדי להיות בו שותפים מועילים יותר.

ביקורת יכולה לרסק את הביטחון העצמי שלנו. אבל האם אנחנו יכולים להפוך ביקורת הרסנית לביקורת מועילה?

ביקורת שלילית מרוששת אותנו מהביטחון העצמי שלנו, ואף אחד לא זקוק לה. אבל ביקורת יכולה להיות גם פידבק מועיל לא פחות משבחים.
מה לעשות כדי להפוך ביקורת לפידבק מועיל, ולסנן ממנה את רעל הפסילה והגינוי?

1.לשים לב אם המבקר רוצה באמת לעזור לנו, או הוא רוצה לכווץ אותנו כדי לשמור על יתרון לטובתו. איך נדע? לפי ההרגשה. אם נשארנו עם טעם מר, לא היתה אצלו כוונה טובה.

2.לבקש הבהרה. בדרך כלל הביקורת שאנחנו נותנים ומקבלים כוללנית: את נראית רע, לא נראה לי מה שאתה אומר, אני לא מסכימה עם הדברים האלה. כשאנחנו מבקשים הבהרה אנחנו ממקדים את הדברים בנקודה אחת. מה רע במראה שלי? מה לא נראה לך במה שאני אומר? עם מה אתה לא מסכים? כך אנחנו מראים למבקר שכוונותיו גלויות לנו, וכופים עליו לצמצם את הקטילה הגורפת שלו להתייחסות בנקודה ספציפית.

3.להיכנס לשקט. לא להתפתות לדחף להתנגד, לא להיכנע לרצון להתגונן ולהסביר, ולא לתקוף כדי להראות שהביקורת מוטעית. זה רק מדרבן את המבקר להשקיע עוד מאמץ כדי להצדיק עוד יותר את הביקורת שלו. במקום זה אפשר לומר פשוט: תודה שהסבת את תשומת לבי. אין בזה הסכמה ואין בזה גם דחייה.

איך להפוך ביקורת הורסת לביקורת בונה
האם התוכן עניין אותך?

 

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

היכן קונים הערכה עצמית

הנה חומר למחשבה לרבים מאוד בינינו, שמנסים להשיג הערכה עצמית במקום שהיא לא קיימת, ומתעלמים מהמקום הנכון לחפש אותה.

חוסר הדדיות בזוגיות

אבל למה הם צריכים לקחת את זה אחד מהשני? כי אף אחד לא נותן לשני את הדברים האלה, ולכן אף אחד לא מקבל אותם מהשני. והרי אנחנו לוקחים רק כשלא נותנים לנו את מה שאנחנו צריכים.
בני זוג ביחסי לקיחה-לקיחה נמצאים כל הזמן באווירה של דרישות ותביעות, יחד עם התחשבנויות אינסופיות. זה רוצה יותר חיבה, והשני דורש עבור החיבה שלו יותר סקס. זה רוצה יותר השתתפות בתפקידי הבית, וזה דורש עבור העזרה שלו יותר חופש.

ביקורת: הנשק הסודי של האגו

האם אנחנו מרוויחים משהו ממתיחת ביקורת? בטוח שכן, אחרת לא היינו עושים את זה כל כך הרבה. השקרים והאמת על ביקורת בונה, ועל ביקורת מכוונות טובות.

סגירת תפריט

הרשמו עכשיו לניוזלטר של ד"ר צביה גרנות וקבלו מדי בוקר מאמר מטלטל:

מרגישים שאתם זקוקים לעזרה?
צרו איתי קשר וביחד נשקם את הזוגיות