שתף
שלח לחבר
אימייל
ביקורת יכולה לרסק את הביטחון העצמי שלנו. אבל האם אנחנו יכולים להפוך ביקורת הרסנית לביקורת מועילה?

ביקורת שלילית מרוששת אותנו מהביטחון העצמי שלנו, ואף אחד לא זקוק לה. אבל ביקורת יכולה להיות גם פידבק מועיל לא פחות משבחים.
מה לעשות כדי להפוך ביקורת לפידבק מועיל, ולסנן ממנה את רעל הפסילה והגינוי?

1.לשים לב אם המבקר רוצה באמת לעזור לנו, או הוא רוצה לכווץ אותנו כדי לשמור על יתרון לטובתו. איך נדע? לפי ההרגשה. אם נשארנו עם טעם מר, לא היתה אצלו כוונה טובה.

2.לבקש הבהרה. בדרך כלל הביקורת שאנחנו נותנים ומקבלים כוללנית: את נראית רע, לא נראה לי מה שאתה אומר, אני לא מסכימה עם הדברים האלה. כשאנחנו מבקשים הבהרה אנחנו ממקדים את הדברים בנקודה אחת. מה רע במראה שלי? מה לא נראה לך במה שאני אומר? עם מה אתה לא מסכים? כך אנחנו מראים למבקר שכוונותיו גלויות לנו, וכופים עליו לצמצם את הקטילה הגורפת שלו להתייחסות בנקודה ספציפית.

3.להיכנס לשקט. לא להתפתות לדחף להתנגד, לא להיכנע לרצון להתגונן ולהסביר, ולא לתקוף כדי להראות שהביקורת מוטעית. זה רק מדרבן את המבקר להשקיע עוד מאמץ כדי להצדיק עוד יותר את הביקורת שלו. במקום זה אפשר לומר פשוט: תודה שהסבת את תשומת לבי. אין בזה הסכמה ואין בזה גם דחייה.

האם התוכן עניין אותך?

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

לעלות כיתה משלב הקונפליקטים לשלב הקבלה

משלב הקונפליקטים ביחסים אנחנו מטפסים לשלב הקבלה לא רק בזכות האהבה ששימרנו, אלא גם הודות לקשיים שאתם התמודדנו. ואם המאבקים לא הצליחו לשבור אותנו בדרך, יצרנו את ההתאמה הנכספת בינינו, ואנחנו מוכנים לפרס הגדול של חברות אמיצה.

קבלת החלטות ביחסי זוגיות

יש לנו זכות לומר “לא”, ויש לנו זכות לומר “כן”. ובכל זאת רבים בינינו פוחדים מאוד משתי המילים האלה שבה יכולת קבלת החלטות בזוגיות שלהם

תקשורת זוגית חכמה

אף אחד לא ישתכנע לעשות משהו כי אתם רוצים את זה, אבל הוא יוכל לעשות את זה בשמחה אם תראו לו את התועלת שהוא עצמו יפיק מזה.

ביקורת יכולה לרסק את הביטחון העצמי שלנו. אבל האם אנחנו יכולים להפוך ביקורת הרסנית לביקורת מועילה?

ביקורת שלילית מרוששת אותנו מהביטחון העצמי שלנו, ואף אחד לא זקוק לה. אבל ביקורת יכולה להיות גם פידבק מועיל לא פחות משבחים.
מה לעשות כדי להפוך ביקורת לפידבק מועיל, ולסנן ממנה את רעל הפסילה והגינוי?

1.לשים לב אם המבקר רוצה באמת לעזור לנו, או הוא רוצה לכווץ אותנו כדי לשמור על יתרון לטובתו. איך נדע? לפי ההרגשה. אם נשארנו עם טעם מר, לא היתה אצלו כוונה טובה.

2.לבקש הבהרה. בדרך כלל הביקורת שאנחנו נותנים ומקבלים כוללנית: את נראית רע, לא נראה לי מה שאתה אומר, אני לא מסכימה עם הדברים האלה. כשאנחנו מבקשים הבהרה אנחנו ממקדים את הדברים בנקודה אחת. מה רע במראה שלי? מה לא נראה לך במה שאני אומר? עם מה אתה לא מסכים? כך אנחנו מראים למבקר שכוונותיו גלויות לנו, וכופים עליו לצמצם את הקטילה הגורפת שלו להתייחסות בנקודה ספציפית.

3.להיכנס לשקט. לא להתפתות לדחף להתנגד, לא להיכנע לרצון להתגונן ולהסביר, ולא לתקוף כדי להראות שהביקורת מוטעית. זה רק מדרבן את המבקר להשקיע עוד מאמץ כדי להצדיק עוד יותר את הביקורת שלו. במקום זה אפשר לומר פשוט: תודה שהסבת את תשומת לבי. אין בזה הסכמה ואין בזה גם דחייה.

האם התוכן עניין אותך?

 

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

מה אנחנו מחפשים בבן הזוג שלנו

למה אנחנו אף פעם לא מרוצים אחד מהשני? כל אחד מחפש בן זוג שיתאים בדיוק לגודל ולצורה של חלל הבדידות בתוכו, והבעיה היא שאין בן זוג כזה.

אל תהיו שאננים ביחסים שלכם

אהבה לא מספיקה כדי להבטיח את יציבות היחסים, כי לא משנה כמה אנחנו אוהבים אחד את השני, אם לאחד מאתנו יהיה מספיק רע ביחסים הוא עלול להסתלק. אז חוץ מאהבה, מה דרוש עוד?

סגירת תפריט

הרשמו עכשיו לניוזלטר של ד"ר צביה גרנות וקבלו מדי בוקר מאמר מטלטל:

מרגישים שאתם זקוקים לעזרה?
צרו איתי קשר וביחד נשקם את הזוגיות