שתף
שלח לחבר
אימייל
אצל רבים מאוד בינינו הקשיחו קשיי החיים את הלב. אבל חלק מאתנו למדו מהקשיים אנושיות ושלוות נפש. וכל אחד מאתנו יכול לעבור בין הטוב והרע, מהלב הקשה ללב הרך שלו.

החיים קשים, הם קשים לכם והם קשים לנו והם קשים לכולם, ובזה כולנו דומים. אבל יש בינינו כאלה שמאפשרים לקשיים להפוך אותם למרי נפש, ויש בינינו כאלה שמשתמשים בקשיים לריכוך לבם כדי לאהוב את החיים. ואתם יודעים טוב מאוד איזו נקודה פעילה יותר בלבכם, הנקודה הקשה או הנקודה הרכה. בין הטוב והרע.

בין הטוב והרע שבלבנו

לכל אחד מאתנו יש בלבו נקודה קשה ונקודה רכה, כי כל אחד שונא מישהו, גם הטובים ביותר שבנו, וכל אחד אוהב מישהו, גם הרעים ביותר שבינינו. את הנקודה הקשה רובנו מכירים טוב מאוד, ורובנו למדנו להסתדר אתה יפה מאוד. לכן אין בעינינו דבר טבעי יותר מאשר לכעוס כשמתנגדים לנו.

בין הטוב והרע

אבל אולי זה לא צריך להיות כל כך טבעי לכעוס כשמתנגדים לנו, כי אולי זאת בסך הכל האג'נדה הסמויה של הנקודה הקשה.

הנקודה הקשה הזאת היא הנקודה החזקה יותר אצל רובנו, כי היא נשענת על צבא אדיר של יצרים ודחפים וצרכים. היא מצוידת בנשק יום הדין של כעסים ועלבונות, ושל גאווה והתנשאות והרגשת צדק. והיא מוגנת היטב על ידי מערך שלם של מנגנוני הגנה מבוצרים שבנינו עבורה בתוכנו. יש שם כיפת ברזל להגן על ההכחשות שלנו, יש שם יחידה עילית לדאוג שלא נרגיש אשמים, ויש שם סיירת מטכ"ל להבטיח שנרגיש תמיד צודקים.

ובחלק השני של הסיפור, את הנקודה הרכה שלנו אנחנו כמעט לא מכירים כי אנחנו כמעט לא משתמשים בה. והחסר הזה הוא הסיבה לכך שאנחנו רואים סביבנו כל כך מעט רצון טוב, כל כך מעט נדיבות, כל כך מעט קבלה וסלחנות, כל כך מעט ענווה והקשבה, כל כך מעט שמחה וסיפוק וכל כך הרבה אומללות ודיכאון.

איפה הבעיה? הבעיה היא שהנקודה הקשה היא חלק מטבענו. לא היינו צריכים לעשות דבר כדי לפתח אותה כי באנו לעולם כשהיא כבר מובנית בתוכנו ומוכנה לפעולה. ואילו הנקודה הרכה נמצאת בתוכנו רק כפוטנציאל, וכדי שהיא תהיה שימושית ופעילה אנחנו צריכים לפתח אותה מתוך כוונה והתכוונות ומתוך החלטה והתחייבות. ואת זה אנחנו לא יודעים לעשות.

אז איך לפתח את הנקודה הרכה? דרך הרבה מאוד רגעים קטנים שבהם אנחנו מתגברים על היצר לפגוע, או על הדחף להתפרץ, או על הצורך להעדיף את הצרכים שלנו על חשבון הצרכים של מישהו אחר. אלה המון רגעים קטנים של ניצחון, שבהם הנקודה הרכה והחלשה שלנו מנצחת את המעצמה האדירה והקשה. דוד מנצח את גוליית וזוכה בממלכה.

כל רגע שבו אנחנו הופכים את הכעס שלנו לפיוס וסליחה הוא ניצחון של הנקודה הרכה. וכל רגע שבו אנחנו רואים כמה אנחנו מגוחכים כשאנחנו נלחמים להיות צודקים הוא ניצחון של הנקודה הרכה. וכל רגע שבו אנחנו רואים כמה אנחנו מתנשאים כשאנחנו מעירים או מבקרים או נותנים עצות, הוא רגע של ניצחון הנקודה הרכה.

כל ניצחון כזה מחזק את מקור השמחה והאהבה שבנו. עוד ניצחון ועוד ניצחון, לאט ובסבלנות, אבל הגמול שממתין לנו הוא כל מה שאנחנו מחפשים בחיינו: שמחה ושלוות נפש ואהבה.

שיחת וידאו אישית בין הטוב והרע שבלבנו

האם התוכן עניין אותך?

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

תקועים במרתף האגו

האגו של כולנו ענק, והכחשה לא תעזור. אז מוטב שנכיר את פרצופיו השונים: תלות בהערכה, צורך להיות יותר, צורך למתוח ביקורת, רגישות יתר, הרגשה שמגיע לנו, צורך להיות צודקים, לוקחים הכל אישית. וזה לא הכל.

אצל רבים מאוד בינינו הקשיחו קשיי החיים את הלב. אבל חלק מאתנו למדו מהקשיים אנושיות ושלוות נפש. וכל אחד מאתנו יכול לעבור בין הטוב והרע, מהלב הקשה ללב הרך שלו.

החיים קשים, הם קשים לכם והם קשים לנו והם קשים לכולם, ובזה כולנו דומים. אבל יש בינינו כאלה שמאפשרים לקשיים להפוך אותם למרי נפש, ויש בינינו כאלה שמשתמשים בקשיים לריכוך לבם כדי לאהוב את החיים. ואתם יודעים טוב מאוד איזו נקודה פעילה יותר בלבכם, הנקודה הקשה או הנקודה הרכה. בין הטוב והרע.

בין הטוב והרע שבלבנו

לכל אחד מאתנו יש בלבו נקודה קשה ונקודה רכה, כי כל אחד שונא מישהו, גם הטובים ביותר שבנו, וכל אחד אוהב מישהו, גם הרעים ביותר שבינינו. את הנקודה הקשה רובנו מכירים טוב מאוד, ורובנו למדנו להסתדר אתה יפה מאוד. לכן אין בעינינו דבר טבעי יותר מאשר לכעוס כשמתנגדים לנו.

בין הטוב והרע

אבל אולי זה לא צריך להיות כל כך טבעי לכעוס כשמתנגדים לנו, כי אולי זאת בסך הכל האג'נדה הסמויה של הנקודה הקשה.

הנקודה הקשה הזאת היא הנקודה החזקה יותר אצל רובנו, כי היא נשענת על צבא אדיר של יצרים ודחפים וצרכים. היא מצוידת בנשק יום הדין של כעסים ועלבונות, ושל גאווה והתנשאות והרגשת צדק. והיא מוגנת היטב על ידי מערך שלם של מנגנוני הגנה מבוצרים שבנינו עבורה בתוכנו. יש שם כיפת ברזל להגן על ההכחשות שלנו, יש שם יחידה עילית לדאוג שלא נרגיש אשמים, ויש שם סיירת מטכ"ל להבטיח שנרגיש תמיד צודקים.

ובחלק השני של הסיפור, את הנקודה הרכה שלנו אנחנו כמעט לא מכירים כי אנחנו כמעט לא משתמשים בה. והחסר הזה הוא הסיבה לכך שאנחנו רואים סביבנו כל כך מעט רצון טוב, כל כך מעט נדיבות, כל כך מעט קבלה וסלחנות, כל כך מעט ענווה והקשבה, כל כך מעט שמחה וסיפוק וכל כך הרבה אומללות ודיכאון.

איפה הבעיה? הבעיה היא שהנקודה הקשה היא חלק מטבענו. לא היינו צריכים לעשות דבר כדי לפתח אותה כי באנו לעולם כשהיא כבר מובנית בתוכנו ומוכנה לפעולה. ואילו הנקודה הרכה נמצאת בתוכנו רק כפוטנציאל, וכדי שהיא תהיה שימושית ופעילה אנחנו צריכים לפתח אותה מתוך כוונה והתכוונות ומתוך החלטה והתחייבות. ואת זה אנחנו לא יודעים לעשות.

אז איך לפתח את הנקודה הרכה? דרך הרבה מאוד רגעים קטנים שבהם אנחנו מתגברים על היצר לפגוע, או על הדחף להתפרץ, או על הצורך להעדיף את הצרכים שלנו על חשבון הצרכים של מישהו אחר. אלה המון רגעים קטנים של ניצחון, שבהם הנקודה הרכה והחלשה שלנו מנצחת את המעצמה האדירה והקשה. דוד מנצח את גוליית וזוכה בממלכה.

כל רגע שבו אנחנו הופכים את הכעס שלנו לפיוס וסליחה הוא ניצחון של הנקודה הרכה. וכל רגע שבו אנחנו רואים כמה אנחנו מגוחכים כשאנחנו נלחמים להיות צודקים הוא ניצחון של הנקודה הרכה. וכל רגע שבו אנחנו רואים כמה אנחנו מתנשאים כשאנחנו מעירים או מבקרים או נותנים עצות, הוא רגע של ניצחון הנקודה הרכה.

כל ניצחון כזה מחזק את מקור השמחה והאהבה שבנו. עוד ניצחון ועוד ניצחון, לאט ובסבלנות, אבל הגמול שממתין לנו הוא כל מה שאנחנו מחפשים בחיינו: שמחה ושלוות נפש ואהבה.

שיחת וידאו אישית בין הטוב והרע שבלבנו

האם התוכן עניין אותך?

 

אימון זוגי ואישי באינסטגרם

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

לחיות בלי תירוצים

תירוצים הם נפלאים. הם נותנים לנו הוכחה שאנחנו בסדר גמור, ומאפשרים לנו להצדיק את המחדלים שלנו. אבל הם מפריעים לנו להתעצם.

איך להפוך רעיונות חדשים לדרך חיים חדשה

למה כל כך רבים בינינו פוחדים ללמוד משהו חדש או לבקש עצה מקצועית? למה כל כך רבים בינינו פוחדים לגלות שאולי הם לא יודעים הכל, ושאולי דברים שבהם הם מאמינים רק פוגעים בהם? והשאלה העיקרית: איך זה משפיע על התפתחותם?

סגירת תפריט

הרשמו עכשיו לניוזלטר של ד"ר צביה גרנות וקבלו מדי בוקר מאמר מטלטל:

מרגישים שאתם זקוקים לעזרה?
צרו איתי קשר וביחד נשקם את הזוגיות