שתף
שלח לחבר
אימייל
אולי אתה מרגיש "בעניינים" כי היית בסדנה לצ'אקרות או לאסטרולוגיה, אבל זה לא מבטיח שאתה אדם רוחני. מבט אחר על רוחניות.

כשנפסיק לחפש התפתחות רוחנית במקום שהיא אינה נמצאת, נבין סוף סוף מהו הממד הרוחני שאותו אנחנו כה רוצים למצוא, ונתחייב לזכור שחיים מוגשמים אינם יכולים להיות מנותקים ממקורותינו הרוחניים.
אנשים רבים מזהים את עצמם כאנשים מעשיים, ובזים בגלוי לכל דבר שאינו ניתן להוכחה קונקרטית. הם מאמינים שעיסוק ברוח הוא בזבוז זמן, ומה שחשוב בעיניהם הוא השגת אמצעים שניתן לקנות בהם ביטחון, נוחות, מותרות, עמדה, יוקרה, כוח ושליטה.
המציאות בעיני האדם "המעשי" היא מכלול של דברים שאפשר לאכול, לרכוש, לצבור, לחשב, לחבק ולהציג לראווה. "אני יודע רק בדבר אחד, שאני צריך להחליף את המכונית שלי", אמר לי מישהו, כאשר שאלתי אותו מה חשוב לו בחיים.
לעומת אלה, אנשים רבים משוכנעים שיש להם חיי רוח עשירים מכיוון שהם עוסקים בנושאים הנחשבים לרוחניים. הם יודעים הכל על אסטרולוגיה או על קלפי טארוט, אבל בגלל הבנה מוטעית של מושג זה הרוחניות שלהם אינה אלא פוזה, ותודעתם מכוונת בכל זאת אל ההיבט הגשמי של החיים.
ויש גם לא מעט אנשים שפשוט אינם מחוברים למציאות, והם ניזונים בעיקר מדמיון הנושא אותם על כנפיה של אשליה רוחנית.
ועם זאת אצל כל אחד, גם אצל אלה המצהירים שאינם מאמינים בדבר, וגם אצל אלה המתקשטים ברוחניות מדומה, קיימת הרגשה עמומה שהווייתנו הגשמית אינה שלמה, ושמשהו בסיסי מאוד חסר בה. ברמה זו או אחרת קיים בכל אחד צורך להתנסות בחוויה גבוהה יותר, ולמצוא בתוך עצמו ממד גבוה יותר מהמפלס של תיפקודי הקיבה, אברי הרבייה והשרירים הטבעתיים.
כל אחד, ברמה כזאת או אחרת, רוצה לגלות מה מפעיל את חתיכת החלבון הזאת שנקראת גוף, שלא מסוגל לזוז בלי הגורם המסתורי שמפעיל אותה.
אבל כשאנחנו שואלים את עצמנו מהו הגורם המסתורי הזה, אנחנו מגיעים מהר מאוד למבוי סתום. מעטים האנשים שיודעים מהו הדבר שהם בעצם מחפשים. לפיכך, כשאנחנו מחפשים משהו, השאלה שלנו צריכה להיות תמיד: לאן החיפוש מוליך אותנו? מה אנחנו מחפשים? האם מה שנמצא יעשה אותנו לאנשים טובים יותר? מאושרים יותר? חכמים יותר?

חיפוש המוביל לשום-מקום

חיפוש יכול לקחת אותנו למסע מפותל משיטה לשיטה, מסדנה לסדנה וממורה למורה, ואנחנו יכולים למצוא את עצמנו משתתפים בקורסים ובסדנאות, קוראים ספרי צמיחה, מדברים על תקשורת ומודעות, לומדים על צ'קרות ומרידיאנים, עוסקים ברפואה אלטרנטיבית או בישויות חוצניות, ומשלים את עצמנו שאנחנו מחכימים.
לרובנו אין מושג מהי רוחניות, אבל לעולם לא נמצא מה שאנחנו מחפשים אם לא נדע מה אנחנו מחפשים. וכשאנחנו לא יודעים מהו הדבר שאנחנו מחפשים, קרוב לוודאי שנמצא דבר אחר.
ההבנה המסולפת של רוחניות מתחילה במיסטיקה על כל צורותיה. המונים הולכים לסדנה כלשהי ומרגישים "בעניינים". הם מאמינים שהם רוחניים כשהם מחפשים חוויה אינטראקטיבית עם הטבע, כשהם מתחברים עם היוניברס, או כשהם מחכים להארה בעודם עושים מדיטציה בתנוחת לוטוס.
צעירים רבים נוסעים למרחקים כדי לעלות לרגל למקדשים בהימליה, משתחווים לאל השמש והאור, מזמזמים הרי קרישנה, מצטטים זֶן וטאו ואושו, לוחשים את פסוקי הירח והכוכבים, ומשוכנעים שהם מתחברים אל ממד גבוה, בלי שיבינו באמת את עומקן של התורות הרוחניות. ויש גם המקשיבים לכל מי שטוען שהוא מדיום או מתַקשר, ונדמה להם שהם מקבלים הדרכה ישירה מישויות-על, שיודעים הכל על גלגולים קודמים ועל החיים שבעבר השני.
יום אחד נקלעתי להתכנסות של קבוצה מוזרה שיצרה קשר עם היקום, ולא האמנתי למראה עיני. כמה נשים וגברים, כולם בעלי מעמד והשכלה, עמדו במעגל וקראו בקולי קולות אל המלאכים: גבריאל! מיכאל! לאחר מכן הם טיהרו איש את ההילה של רעהו באמצעות מקל זרדים, ולבסוף הם הניחו טייפ עם אוזניות על האדמה, כדי שהאדמה תנשום מוזיקה.
האמנות באשר היא שואבת אליה אף היא המונים המאמינים שיגעו בשוליה של הרוח באמצעות מכחול או כמה שורות פיוטיות. "אני מבטא את עצמי באמצעות ציור" או "באמצעות קצב" או "באמצעות תנועה", הם אומרים בהרגשת התעלות.
ועוד יש המונים המחפשים את החוויה הרוחנית בסדנאות מסוגים שונים: סדנת מגע, סדנת לב פתוח, סדנת הילד הפנימי, סדנת אמון, סדנת מהות, סדנת התהוות, סדנת מודעות רוחנית, סדנת התנסות, סדנת התקדשות, טנטרה מינית, פירמידה אנרגטית, טכניקת האיזון, השילוב הביומגנטי, סדנת הפעימה הראשונה, שמאניזם, פאנג שוואי, הילינג, אנרגיית טקיון, סדנת רייקי, ועוד הרבה מאוד גרסאות המתיימרות להציע צמיחה רוחנית.
רוחניות אמיתית איננה התעלות על בסיס של פעם בשבוע. זה יכול אולי להעניק ליטוף נעים לאגו של מי שרוצה להיחשב לרוחני, אבל רוחניות לא קשורה במעשה חיצוני כזה או אחר. שום קריסטלים או יוגה או טיי צ'י אינם נותנים נגיעה אמיתית בממד הגבוה, אם אנחנו חוזרים אחר כך למציאות הגשמית של מאבקי כוח והישגיות תחרותית.

רוחניות היא אהבה

מהי אם כן רוחניות? רוחניות אמיתית היא דרך חיים ממשית מאוד, שמובעת בכל מחשבה ובכל רגש ובכל מעשה של האדם הרוחני. היא מתבטאת בדבר אחד: רצון לתת מעצמנו לעולם.
וכדי להבטיח שלא יהיה בלבול בהבנת המושג "רצון לתת מעצמנו", שיהיה ברור: רוחניות נמצאת אך ורק בנתינה שאין בצדה כוונת רווח בשום צורה שהיא. כל נתינה שמיועדת להביא לנו איזושהי תמורה איננה ביטוי רוחני, אלא היא ביטוי אגואיסטי.
ובהוויה האגואיסטית שלנו כולנו מונעים על ידי מחשבה הפוכה: לא איך לתת מעצמנו לעולם, אלא איך לקבל מהעולם לעצמנו.
זה המצב הבסיסי של כולנו, זה החומר שממנו אנחנו עשויים: רצון אגואיסטי לקבל לעצמנו. כמובן, כולנו משוכנעים שאנחנו נותנים כל הזמן. אבל מוטב שנבדוק את עצמנו מחדש, כדי שאכן נהיה מה שנדמה לנו שאנחנו.
האמת היא חד משמעית: הרצון להשיג משהו לעצמנו נמצא מאחורי כל פעולה שלנו, ולו גם הקטנה שבקטנות. לא נזיז אצבע בלי שנצפה לאיזושהי הנאה או לאיזשהו רווח.
כדי לפתח מודעות רוחנית עלינו להפוך את הרצון לקבל לעצמנו, לרצון לתת מעצמנו.
ועל כך במאמר: "הרצון כמנוע לרע ולטוב".

האם התוכן עניין אותך?

 

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

להתגרש ולשמור על שפיות

גירושין הם תקופה של התארגנות מחודשת בכל תחומי חיינו, וכדי לצאת ממנה בריאים וחזקים בנפשנו, רצוי להיערך למה שצפוי על ידי הכרת חמשת השלבים שצריך לעבור עד להרגשה שהסערה מאחורינו.

שליטה עצמית: כוח או חולשה

אחד מתפרץ בזעם והורס את היחסים ואחד מבליג ומגיב בתבונה ומשיג תוצאות. מה מבדיל ביניהם? שליטה עצמית.
אחד פוגע בבן זוגו וגורם לו להתרחק ואחד מזמין אותו לשיחה ופותר את הבעיה. מה מבדיל ביניהם? שליטה עצמית.
אחד נותן הבטחות אבל עושה את ההפך ולא מאמינים לו, ואחד מקיים את ההתחייבויות שלו ונותנים בו אמון. מה מבדיל ביניהם? שליטה עצמית.
אז זה בעצם כל הסיפור: שליטה עצמית, יש לנו או אין לנו. וזה מה שמבדיל בין מצליחים ביחסים ובין אלה שנכשלים.

הריגוש וההתפכחות

מה קורה בהצטלבות המסוכנת שבה נפגש תסכול מהנישואין, עם הצעה מאדם אחר לספק את מה שהבית לא נותן? סבירות גדולה לבגידה. מה צריך לעשות כדי למנוע את זה? להבטיח שבן זוגנו ירגיש מסופק ומרוצה. איך? לעשות בדיוק מה שעשינו פעם, כשהלב שלנו עוד פעם בכוח מאהבה.

לבחור לחיות בשמחה

מי שעסוק במה שרע לו ובמה שחסר לו לא יכול לחיות בשמחה. הכוונה איננה לשמחות קטנות וחולפות פה ושם. לשמחה כל הזמן. לחיות בשמחה כל הזמן יכול רק מי שמכיר תודה על מה שטוב לו ועל מה שיש לו.

הכרת תודה ושמחה תמיד הולכות יחד. וגם ההפך נכון, כפיות תודה ודכדוך הם תמיד חברים טובים. כל שמחה וכל מצב רוח טוב מתחילים בהכרת תודה. זה השורש וזה המקור של כל הרגשה טובה. וכל מצב רוח רע מתחיל בכפיות תודה, שהוא השורש להרגשות הרעות.

אולי אתה מרגיש "בעניינים" כי היית בסדנה לצ'אקרות או לאסטרולוגיה, אבל זה לא מבטיח שאתה אדם רוחני. מבט אחר על רוחניות.

כשנפסיק לחפש התפתחות רוחנית במקום שהיא אינה נמצאת, נבין סוף סוף מהו הממד הרוחני שאותו אנחנו כה רוצים למצוא, ונתחייב לזכור שחיים מוגשמים אינם יכולים להיות מנותקים ממקורותינו הרוחניים.
אנשים רבים מזהים את עצמם כאנשים מעשיים, ובזים בגלוי לכל דבר שאינו ניתן להוכחה קונקרטית. הם מאמינים שעיסוק ברוח הוא בזבוז זמן, ומה שחשוב בעיניהם הוא השגת אמצעים שניתן לקנות בהם ביטחון, נוחות, מותרות, עמדה, יוקרה, כוח ושליטה.
המציאות בעיני האדם "המעשי" היא מכלול של דברים שאפשר לאכול, לרכוש, לצבור, לחשב, לחבק ולהציג לראווה. "אני יודע רק בדבר אחד, שאני צריך להחליף את המכונית שלי", אמר לי מישהו, כאשר שאלתי אותו מה חשוב לו בחיים.
לעומת אלה, אנשים רבים משוכנעים שיש להם חיי רוח עשירים מכיוון שהם עוסקים בנושאים הנחשבים לרוחניים. הם יודעים הכל על אסטרולוגיה או על קלפי טארוט, אבל בגלל הבנה מוטעית של מושג זה הרוחניות שלהם אינה אלא פוזה, ותודעתם מכוונת בכל זאת אל ההיבט הגשמי של החיים.
ויש גם לא מעט אנשים שפשוט אינם מחוברים למציאות, והם ניזונים בעיקר מדמיון הנושא אותם על כנפיה של אשליה רוחנית.
ועם זאת אצל כל אחד, גם אצל אלה המצהירים שאינם מאמינים בדבר, וגם אצל אלה המתקשטים ברוחניות מדומה, קיימת הרגשה עמומה שהווייתנו הגשמית אינה שלמה, ושמשהו בסיסי מאוד חסר בה. ברמה זו או אחרת קיים בכל אחד צורך להתנסות בחוויה גבוהה יותר, ולמצוא בתוך עצמו ממד גבוה יותר מהמפלס של תיפקודי הקיבה, אברי הרבייה והשרירים הטבעתיים.
כל אחד, ברמה כזאת או אחרת, רוצה לגלות מה מפעיל את חתיכת החלבון הזאת שנקראת גוף, שלא מסוגל לזוז בלי הגורם המסתורי שמפעיל אותה.
אבל כשאנחנו שואלים את עצמנו מהו הגורם המסתורי הזה, אנחנו מגיעים מהר מאוד למבוי סתום. מעטים האנשים שיודעים מהו הדבר שהם בעצם מחפשים. לפיכך, כשאנחנו מחפשים משהו, השאלה שלנו צריכה להיות תמיד: לאן החיפוש מוליך אותנו? מה אנחנו מחפשים? האם מה שנמצא יעשה אותנו לאנשים טובים יותר? מאושרים יותר? חכמים יותר?

חיפוש המוביל לשום-מקום

חיפוש יכול לקחת אותנו למסע מפותל משיטה לשיטה, מסדנה לסדנה וממורה למורה, ואנחנו יכולים למצוא את עצמנו משתתפים בקורסים ובסדנאות, קוראים ספרי צמיחה, מדברים על תקשורת ומודעות, לומדים על צ'קרות ומרידיאנים, עוסקים ברפואה אלטרנטיבית או בישויות חוצניות, ומשלים את עצמנו שאנחנו מחכימים.
לרובנו אין מושג מהי רוחניות, אבל לעולם לא נמצא מה שאנחנו מחפשים אם לא נדע מה אנחנו מחפשים. וכשאנחנו לא יודעים מהו הדבר שאנחנו מחפשים, קרוב לוודאי שנמצא דבר אחר.
ההבנה המסולפת של רוחניות מתחילה במיסטיקה על כל צורותיה. המונים הולכים לסדנה כלשהי ומרגישים "בעניינים". הם מאמינים שהם רוחניים כשהם מחפשים חוויה אינטראקטיבית עם הטבע, כשהם מתחברים עם היוניברס, או כשהם מחכים להארה בעודם עושים מדיטציה בתנוחת לוטוס.
צעירים רבים נוסעים למרחקים כדי לעלות לרגל למקדשים בהימליה, משתחווים לאל השמש והאור, מזמזמים הרי קרישנה, מצטטים זֶן וטאו ואושו, לוחשים את פסוקי הירח והכוכבים, ומשוכנעים שהם מתחברים אל ממד גבוה, בלי שיבינו באמת את עומקן של התורות הרוחניות. ויש גם המקשיבים לכל מי שטוען שהוא מדיום או מתַקשר, ונדמה להם שהם מקבלים הדרכה ישירה מישויות-על, שיודעים הכל על גלגולים קודמים ועל החיים שבעבר השני.
יום אחד נקלעתי להתכנסות של קבוצה מוזרה שיצרה קשר עם היקום, ולא האמנתי למראה עיני. כמה נשים וגברים, כולם בעלי מעמד והשכלה, עמדו במעגל וקראו בקולי קולות אל המלאכים: גבריאל! מיכאל! לאחר מכן הם טיהרו איש את ההילה של רעהו באמצעות מקל זרדים, ולבסוף הם הניחו טייפ עם אוזניות על האדמה, כדי שהאדמה תנשום מוזיקה.
האמנות באשר היא שואבת אליה אף היא המונים המאמינים שיגעו בשוליה של הרוח באמצעות מכחול או כמה שורות פיוטיות. "אני מבטא את עצמי באמצעות ציור" או "באמצעות קצב" או "באמצעות תנועה", הם אומרים בהרגשת התעלות.
ועוד יש המונים המחפשים את החוויה הרוחנית בסדנאות מסוגים שונים: סדנת מגע, סדנת לב פתוח, סדנת הילד הפנימי, סדנת אמון, סדנת מהות, סדנת התהוות, סדנת מודעות רוחנית, סדנת התנסות, סדנת התקדשות, טנטרה מינית, פירמידה אנרגטית, טכניקת האיזון, השילוב הביומגנטי, סדנת הפעימה הראשונה, שמאניזם, פאנג שוואי, הילינג, אנרגיית טקיון, סדנת רייקי, ועוד הרבה מאוד גרסאות המתיימרות להציע צמיחה רוחנית.
רוחניות אמיתית איננה התעלות על בסיס של פעם בשבוע. זה יכול אולי להעניק ליטוף נעים לאגו של מי שרוצה להיחשב לרוחני, אבל רוחניות לא קשורה במעשה חיצוני כזה או אחר. שום קריסטלים או יוגה או טיי צ'י אינם נותנים נגיעה אמיתית בממד הגבוה, אם אנחנו חוזרים אחר כך למציאות הגשמית של מאבקי כוח והישגיות תחרותית.

רוחניות היא אהבה

מהי אם כן רוחניות? רוחניות אמיתית היא דרך חיים ממשית מאוד, שמובעת בכל מחשבה ובכל רגש ובכל מעשה של האדם הרוחני. היא מתבטאת בדבר אחד: רצון לתת מעצמנו לעולם.
וכדי להבטיח שלא יהיה בלבול בהבנת המושג "רצון לתת מעצמנו", שיהיה ברור: רוחניות נמצאת אך ורק בנתינה שאין בצדה כוונת רווח בשום צורה שהיא. כל נתינה שמיועדת להביא לנו איזושהי תמורה איננה ביטוי רוחני, אלא היא ביטוי אגואיסטי.
ובהוויה האגואיסטית שלנו כולנו מונעים על ידי מחשבה הפוכה: לא איך לתת מעצמנו לעולם, אלא איך לקבל מהעולם לעצמנו.
זה המצב הבסיסי של כולנו, זה החומר שממנו אנחנו עשויים: רצון אגואיסטי לקבל לעצמנו. כמובן, כולנו משוכנעים שאנחנו נותנים כל הזמן. אבל מוטב שנבדוק את עצמנו מחדש, כדי שאכן נהיה מה שנדמה לנו שאנחנו.
האמת היא חד משמעית: הרצון להשיג משהו לעצמנו נמצא מאחורי כל פעולה שלנו, ולו גם הקטנה שבקטנות. לא נזיז אצבע בלי שנצפה לאיזושהי הנאה או לאיזשהו רווח.
כדי לפתח מודעות רוחנית עלינו להפוך את הרצון לקבל לעצמנו, לרצון לתת מעצמנו.
ועל כך במאמר: "הרצון כמנוע לרע ולטוב".

האם התוכן עניין אותך?

 

מאמרים אחרונים

אנשים נוספים קראו גם

מיחסי גב-אל-גב ליחסי גומלין

יחסים הם תמיד שניים, בטוב וברע. אם אנחנו מפנים גב אחד אל השני, שנינו בעסק רע, ואם אנחנו מציעים אחד לשני את לבנו, אנחנו בעסק טוב. והבחירה היא תמיד של שנינו ביחד.

תעצומות הנפש שבתוכנו

מכשולים הם דבר לא נעים, אבל הם גם דבר חיוני להתעצמות שלנו. אלה המבחנים שהחיים מציעים לנו כדי לגלות את תעצומות הנפש שבתוכנו.

נקודה למחשבה – מהו סיפור חייך

האושר לא תלוי בכך שתהיה לנו מציאות מושלמת, אלא ביכולת שלנו לקבל מציאות לא מושלמת. להיות מאושרים נוכל כשנפסיק להתאמץ לשנות מה שלא ניתן לשנות. להיות מאושרים נוכל כשנבין כמה זה טיפשי לחשוב שאנחנו יודעים איך אנשים אחרים צריכים להיות. להיות מאושרים נוכל כשנפסיק את כל המלחמות שבהן אנחנו לא יכולים להרוויח. להיות מאושרים נוכל כשנראה שכל דבר שקורה לנו, גם הדבר הקשה ביותר, דרוש לנו כדי שנהיה בסופו של דבר מאושרים.

אוסף מטלטל של טיפים יומיים קצרים, קולעים וקורעים, שיפרצו אל השכל ויפתחו את הלב.

השיעור החשוב ביותר בזוגיות שלך

כשאנחנו מרוכזים בנוחות של עצמנו אנחנו לא חושבים על הנוחות של השני. וכשאחד מאתנו רוצה שנצא ביחד לבילוי שהוא אוהב, הוא בוודאי לא חושב על ההנאה של השני. מה הפלא שכל כך הרבה אנשים לא משיגים אף פעם את מה שהם רוצים? ומה הפלא שכל כך הרבה אנשים מתוסכלים ומרירים?

סגירת תפריט

הרשמו עכשיו לניוזלטר של ד"ר צביה גרנות וקבלו מדי בוקר מאמר מטלטל:

מרגישים שאתם זקוקים לעזרה?
צרו איתי קשר וביחד נשקם את הזוגיות